Geen producten (0)

 

 

De krachtige werking van superfoods

 

We kennen superfoods als voeding die bijzonder veel waardevolle voedingsstoffen bevat. Ze zijn daardoor heel gezond voor je en kunnen je gezondheid een grote boost geven. Soms komen ze uit het buitenland, maar er zijn ook genoeg superfoods van eigen bodem. Wist je dat die onopvallende kleine bosbes een heuse superfood is?

 

Wat is een superfood precies?

Een voedingsmiddel wordt een superfood genoemd, als deze relatief veel vitamines, mineralen, antioxidanten, waardevolle vetten, enzymen of aminozuren bevat, dus gemiddeld meer dan andere producten. Het kan gaan om groene bladgroenten, fruit, granen, noten of planten. Over het algemeen zijn deze producten puur natuur en zijn ze niet behandeld met pesticiden of andere chemicaliën.

Voorbeelden van superfoods:

Gojibessen
Aloe Vera
Hennepzaad
Bosbessen
Spirulina
Rauwe cacao
Chiazaad
Quinoa
Tarwegras(sap)
Havermout
Acerolasap

 

Wat zit er in superfoods?


Doordat superfoods zo ongelooflijk veel voedingsstoffen bevatten, kunnen ze veel voor je gezondheid betekenen. Dit zijn o.a.:

Vitamines en mineralen
Je lichaam heeft allerlei verschillende vitamines en mineralen nodig om goed te kunnen functioneren. Zoals voor de opbouw en het onderhoud van spieren en zenuwen, voor een goede weerstand en zodat je cellen de energie kunnen leveren die je nodig hebt om na te kunnen denken. Sommige vitamines kan het lichaam zelf niet aanmaken, zoals vitamine C. Van anderen heb je in bepaalde omstandigheden meer nodig. Met superfoods kun je je lichaam goed ondersteunen.

Antioxidanten
Deze stof helpt je lichaam te beschermen tegen vrije radicalen die de cellen van je lichaam aanvallen, waardoor er beschadiging optreedt. Dit zorgt in feite voor veroudering. Door voeding te eten die rijk is aan antioxidanten ga je celbeschadiging tegen.

 

Wat doen superfoods voor je gezondheid?

De grote hoeveelheid essentiële voedingsstoffen in superfoods kunnen je beschermen tegen ziektes en bepaalde klachten. Hieronder vind je enkele voorbeelden:

Ondersteunen het immuunsysteem
Antioxidanten in fruit en groente geven een boost aan het immuunsysteem. Ook vitamine B en de mineralen zink en selenium kunnen hierbij helpen. Eet bosbessen, gojibessen en spirulina (rijk aan verschillende mineralen) om hiervan te profiteren.

Meer energie
Eiwitten, mineralen als ijzer en calcium, vitamines en vetzuren leveren brandstof voor de spieren. Hierom zou je chiazaad kunnen eten of neem je spirulina als supplement. Ook eiwitpoeder van hennepzaad en lijnzaad zijn een goede optie.

Beschermen tegen hart- en vaatziekten
Antioxidanten (in broccoli), gezonde vetzuren (in noten) en mineralen (in cacao en lijnzaad) beschermen je hart en bloedvaten. Donkere chocolade helpt bijvoorbeeld je bloeddruk laag te houden.

Beschermen tegen kanker
Door gezonde superfoods te eten kun je het risico op kanker verkleinen. Algen zoals spirulina en chlorella bevatten zeer veel antioxidanten en stoffen om je immuunsysteem te versterken. Ook bessen (zoals acai-, goji- en incabessen) zijn goede superfoods die beschermen tegen kanker.

Verkleinen het risico op diabetes
Onverzadigde vetzuren helpen het hart- en bloedvaten gezond houden en zijn belangrijk om diabetes te voorkomen. Olijfolie, avocado en noten bevatten veel goede vetten.

 

Like onze facebookpagina en blijf op de hoogte van leuke nieuwtjes over DIY beauty, nieuwe DIY beauty recepten, tips, en nieuwe producten!

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.

Facebook